کد مطلب:102439 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:278

خاندان پیامبر نمونه های والای رهبری











بهترین وسیله ی شناخت یك مكتب، پرورش یافتگان و دست پروردگان آن مكتب است. و امت مسلمان، در صدر اسلام به اوج قله ی فرهنگ و تمدن انسانی رسیدند و نه تنها در مقایسه با اعراب جاهلی، بلكه با سنجیدن مسلمانان نخستین با مجتمع متمدن و پیشرفته و با فرهنگ ایران و روم آن دوره ها نیز در می یابیم كه مسلمانان، در پرتو قرآن و سنت پیامبر، به جایگاه والایی از انسانیت رسیدند، لیكن در میان همه ی ستارگان ریز و درشت، كم نور و پر نور، دوازده ستاره در آسمان تاریخ اسلام پیوسته

[صفحه 224]

می درخشند و در شبستان تاریخ بشریت نور می پراكنند و بر فراز بام تاریخ مشعلهایی فروزان و پرچمهایی برافراشته برای هدایت رهروان هستند. آنان خاندان و فرزندان پیامبر گرامی هستند كه به دو منبع نور، كتاب و سنت نزدیكتر بوده اند. امیرالمومنین در این باره می فرماید:

«انظروا اهل بیت نبیكم فالزموا سمتهم و اتبعوا اثرهم، فلن یخرجوكم من هدی، و لن یعیدوكم فی ردی، فان لبدوا فالبدوا و ان نهضوا فانهضوا و لا تسبقوهم فتضلوا و لا تتاخروا عنهم فتهلكوا.»[1].

به خاندان پیامبرتان بنگرید و با سمت و جهت حركت آنان پیوسته همراه باشید. و از نشان رهرویشان پیروی كنید، زیرا هرگز شما را از راه هدایت بیرون نمی برند و در پرتگاه هلاكت گذشته شما را برنمی گردانند، پس اگر باز ایستادند شما نیز باز ایستید و اگر به قیام و جنبش برخاستند شما نیز برخیزید، از آنان پیش نیفتید كه گمراه شوید و پس نیفتید كه نابود گردید.

«و هم دعائم الاسلام و ولائج الاعتصام. بهم عاد الحق الی نصابه و انزاح الباطل عن مقامه و انقطع لسانه عن منبته. عقلوا الدین عقل و عایه و رعایه، لا عقل سماع و روایه، فان رواه العلم كثیر و رعاته قلیل.»[2].

[صفحه 225]

آنان (خاندان پیغمبر) پایه های اسلام و پناهگاههای مردم برای نگهداشت دینشان هستند. به بركت وجود ایشان حق به مركز اصلیش بازگشت و باطل از ایستگاهش بركنار و دور شده زبانش از رستنگاهش بریده گردید. دریافت و شناخت آنان از دین شناختی به نیكی دریافتن و به شایستگی عمل كردن است، نه شناختی بر پایه ی شنیدن و روایت كردن، زیرا روایت كنندگان دانش بسیارند و رعایت كنندگانش اندك.

«لا یقاس بآل محمد، صلی الله علیه و آله، من هذه الامه احد و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه: ابدا: هم اساس الدین و عماد الیقین. الیهم یفی ء الغالی و بهم یلحق التالی. و لهم خصائص حق الولایه و فیهم الوصیه و الوراثه، الان اذ رجع الحق الی اهله و نقل الی منتقله!»[3].

هیچ كس از افراد این امت را نمی توان با خاندان محمد (ص) سنجید و هیچ گاه كسانی را كه نعمتهای ارشاد و تعالیم آن خاندان بر سرشان

[صفحه 226]

می بارد نشاید كه با آنان برابر گرفت. آنان پایه ی دین و ستون یقین هستند، تندروان باید به سوی آنان باز گردند و عقب ماندگان شاید كه خود را بدانان برسانند، ویژگیهای بایسته برای رسیدن به مقام شایسته ی زمامداری متعلق بدانان است، وصیت (پیامبر) و وراثت (دانش و كمال) پیامبر درباره ی آنان صورت گرفته است، اكنون هنگامی است كه حق به شخص شایسته ی خود بازگشته است و به جایگاه حقیقی خود منتقل شده است.


صفحه 224، 225، 226.








    1. از ط 97.
    2. از ط 239.
    3. از ط 2.